Fietsen onder invloed van alcohol is gevaarlijk, dat weten we allemaal. Toch rijdt het merendeel van de Nederlandse fietsers na een avondje uit onder invloed van alcohol naar huis. Maar liefst 68% overschrijdt de wettelijke alcohollimiet. Dat blijkt uit recent onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen en het Nationaal Instituut voor Wetenschappelijk Verkeersveiligheidsonderzoek Nederland (SWOV). Fietsen onder invloed van alcohol (= Bloedalcoholgehalte hoger dan 0,5 promille) is illegaal in Nederland. Boetes voor deze overtreding beginnen bij 140 euro, maar kunnen hoger zijn als je gevaar veroorzaakt voor andere verkeersdeelnemers.
Van alle Nederlandse fietsers wordt verwacht dat ze de regels kennen, maar houden ze zich er wel aan? Alcoholtest: Het was al bekend dat 20% van de adolescente fietsers die na een avondje uit in het ziekenhuis belanden, hebben gedronken. Maar nu is voor het eerst het alcoholgebruik onder fietsers daadwerkelijk gemeten.
Voor dit onderzoek werden 914 fietsers in het centrum van Den Haag en Groningen gevraagd om - vrijwillig - deel te nemen aan een alcoholtest. Aan het begin van hun avondje uit, om 18.00 uur, bleek slechts 7,7% van de fietsers alcohol in hun bloed te hebben, ze waren allemaal nog steeds binnen de wettelijke grenzen. Na 1 uur 's nachts steeg het percentage fietsers dat had gedronken echter naar 89%. En 68% van hen had een alcoholgehalte in het bloed hoger dan 0,5 promille en had helemaal niet aan het verkeer moeten deelnemen.
Schokkende cijfers? Hoe bezorgd zijn Nederlanders over deze cijfers? Nederlanders vinden het schandalig dat dronken automobilisten het leven van anderen in gevaar brengen. Op de een of andere manier lijken ze zich minder zorgen te maken over drinken en fietsen: als het misgaat, zal een dronken fietser waarschijnlijk veel minder kwaad doen. Er is zelfs begrip voor een dronken fietser die thuis moet komen na een avondje uit. Wat is het alternatief? Dat vraagt Dick de Waard, onderzoeker aan de Rijksuniversiteit Groningen zich af. Natuurlijk wil je niet dat ze in hun auto stapten. Je zou kunnen voorstellen om een taxi te nemen of te wandelen, hoewel dat officieel ook illegaal is. Het laat in ieder geval zien dat als automobilisten 's nachts door de stad rijden, ze moeten uitkijken voor fietsers.
Veel Nederlandse fietsers beweren niet te weten dat de alcohollimiet ook op hen van toepassing is. Misschien wel het meest schokkende aan deze cijfers is dat niemand er echt om lijkt te geven...