
Elke fietser moet de luchtweerstand overwinnen. De meeste recreatieve fietsen waarop de fietser zit, hebben een zeer slechte aerodynamica. Hoewel verbeteringen aan frames en componenten de aerodynamische prestaties hebben verbeterd, is de fietser het grootste obstakel voor verbetering. Het menselijk lichaam is niet erg gestroomlijnd. Wielrenners zijn zich bewust van het probleem van de luchtweerstand en hebben in de loop der jaren technieken ontwikkeld om het te verminderen.

Lichaamspositionering is belangrijk; wielrenners gebruiken "drop bars" om zich platter te maken en de weerstand te verminderen. De gestroomlijnde houding helpt fietsers hun snelheid en hun efficiëntie in de loop van de tijd te verhogen. Naast positionering kunnen kleine details zoals kleding ook een groot verschil maken in het verminderen van "huidwrijving." Nauwsluitende synthetische kleding wordt gedragen door bijna elke professionele fietser.
Fietsontwerpers en uitvinders hebben geëxperimenteerd in het ontwikkelen van alternatieve fietsontwerpen en HPV's (mens-aangedreven voertuigen) met de nadruk op betere aerodynamische prestaties. Dankzij slimme ontwikkelde software kunnen fietstechnici snel de meest aerodynamische vorm voor een fiets berekenen.

De software past kunstmatige intelligentie toe op een reeks door de gebruiker gedefinieerde specificaties. Ingenieurs hebben het programma gebruikt om fietsen te ontwerpen waarbij ze geprobeerd hebben de luchtweerstand drastisch te reduceren.
Of ze nu allemaal even leker fietsen wordt buiten beschouwing gelaten. Voor ons van Fijnefietsen.nl, is dat toch wel een belangrijk dingetje.